Když největší tabáková firma světa zavelela ke změně, mělo to zásadní dopad na zavedený trh. Philip Morris se za poslední roky proměnil. Už od roku 2017 přináší i do Česka alternativní nikotinové produkty, které jsou, nebo potenciálně mohou být, pro dospělé kuřáky méně škodlivé než klasické cigarety. A o své vizi bezdýmné budoucnosti chce přesvědčit širokou veřejnost.
„Podporujeme dospělé kuřáky, aby opustili staré zvyky, a pokud by jinak v kouření cigaret pokračovali, aby alespoň zvolili lepší alternativy. Startujeme tím nové byznysové přístupy, vzděláváme a inspirujeme statisíce lidí. To dává obrovské příležitosti i každému z nás uvnitř firmy. Máš nápad? Ukaž nám ho a můžeme ho společně realizovat,“ říká Andrea Gontkovičová, předsedkyně představenstva společnosti Philip Morris ČR a.s.
Budoucnost bez dýmu přitom není utopie, ale vize, která už naplno běží. Celosvětově firma investuje miliardy dolarů do vývoje alternativních produktů a jejich odpovědného marketingu. Výsledky jsou vidět na datech, spotřeba klasických cigaret klesá. Je za tím i snaha společnosti motivovat vlastní lidi k osobnímu rozvoji a hledání nových cest, jak inspirovat zákazníky ke změně.
Počet zaměstnanců
více než 1100 (téměř 800 v Kutné Hoře)
Počet poboček
hlavní kanceláře v Praze, výrobní závod v Kutné Hoře, prodejní síť po celé ČR
Dress code
business casual
Tykání nebo vykání
tykání
Anglicky mluvící kolegové
ano, přirozeně
Kanceláře
moderní v centru Prahy, bez open space
Eventy pro zaměstnance
každoroční celofiremní party, vánoční oslava v kancelářích, každoroční akce pro rodiny s dětmi, pravidelné tematické akce pro zaměstnance
Fungování týmů
osobní i na dálku, v kancelářích i v terénu, fungování i v cross-functional týmech
Kariérní růst uvnitř společnosti
řídí se heslem: Když se chce, všechno jde. Pro kolegy a kolegyně mají speciální talentové programy, možnost mentoringu, jazykové kurzy a vzdělávací platformu, na které jsou k dispozici workshopy a školení soft i business dovedností.
Možnost vycestovat v rámci kariéry do zahraničí
krátkodobé zahraniční stáže pro účastníky Empower programu, možnost vycestovat mají téměř všichni díky pracovním programům a open-source platformě s možností přihlásit se na jakoukoliv pozici v PMI ve světě
Dog friendly office
ne
Aktuálně provozuje Philip Morris 42 prodejen a butiků po celé České republice, na Slovensku a v Maďarsku. „Vše zásadní, co děláme, se odehrává v obchodech. Zároveň se neobejdeme bez spolupráce s marketingem, distribucí i výrobou – jsme tu namočeni tak trochu ve všem,“ říká s úsměvem Marketing Manager Jiří Pohunek. Do tváře prodejen se tak promítá vize společnosti – budoucnost bez dýmu. Dalším těžištěm prodeje jsou čerpací stanice, a především online kanály.
Úkol retailových týmů je jasný: dostupnými cestami dostat nové produkty ke spotřebitelům. Proto mají kolegové z prodeje stejně jako lidé na centrále otevřenou cestu ke skvělým pracovním podmínkám i benefitům a společnost je podporuje v celoročním rozvoji směrem, ve kterém cítí svůj vlastní potenciál. Workshopy, semináře a školení si ve Philip Morris může každý vybrat podle svých preferencí.
Philip Morris ČR a.s. patří dlouhodobě mezi nejatraktivnější zaměstnavatele v Česku. Na to má vliv vše, co tvoří ve firmě podmínky pro práci: pestrá firemní kultura otevřená lidem bez předsudků k národnosti, věku či pohlaví. Taky diverzita, která reálně znamená podporu zaměstnanců v jejich individuálních potřebách. Například rodičů, aby mohli být se svými dětmi, kdykoliv to potřebují, a dělali svou práci v čase, který jim vyhovuje. Nebo třeba vytváření flexibilních pracovních úvazků pro studenty na začátku profesní cesty, či podpora zaměstnanců, kterým život přinesl potřebu věnovat se práci na částečný úvazek. A v neposlední řadě jsou to rovné příležitosti pro všechny ženy i muže, postavené na konceptu EQUAL-SALARY certifikace. Aby mohly ženy přinášet do managementu svůj vlastní pohled a energii, nabízí jim firma více času a podpory. A stejně tak všem zaměstnancům, protože každý má jiné potřeby, a ty se v čase mění.
Rotace a sbírání zkušeností z více oborů stejně jako spolupráce napříč týmy dělají práci ve Philip Morris proměnlivou a pestrou. „Třeba agenda udržitelnosti, kterou mám na starost, zasahuje do výroby, marketingu, obchodu, sociálních témat i do přístupu k zaměstnancům. Není to úkol navíc pro speciální oddělení, ale princip, který se právě díky lidem ve firmě prolíná činností všech týmů,“ říká Karolina Nováková, Manager Product Sustainability.
To znamená hledat cesty, kde může firma pracovat na snižování množství odpadu vzniklého při spotřebě i výrobě. Možností je napříč životním cyklem produktů celá řada, přičemž každý z oborů vyžaduje inovativní přístup a prošlapávání nových cest. Pro rutinu tu není prostor a tam, kde by po čase mohla nastat, se přirozeně nabízejí další varianty, kudy se firmou vydat dál. Skrze různé týmy, projekty a klidně i cizí země. A to je ve Philip Morris základní filozofie vzdělávání a rozvoje všech zaměstnanců.
Mapa opatření, kterými Philip Morris posiluje udržitelnost a odpovědnost výroby i spotřeby svých produktů.
Ty nejlepší myšlenky se rodí tam, kde je pro ně svobodný prostor, otevřená atmosféra a lidé, kteří o ně stojí. Protože přinášet pozitivní změnu do životů statisíců lidí by nebylo bez dobrých nápadů možné, jsou ve Philip Morris pracovní podmínky a osobní komfort pro zaměstnance i celé týmy dlouhodobou prioritou. V praxi to znamená klid a příjemné prostředí pro práci, možnost volby, odkud komu vyhovuje pracovat, nebo ověřený systém leadershipu, ve kterém se lidé více inspirují, než navzájem brzdí. Firma podporuje otevřenou zpětnou vazbu, zapojení lidí do projektů, které jim osobně dávají smysl a v nichž se mohou posouvat, a taky učení z chyb.
„Je na každém, aby si vybral, kudy může vést jeho cesta firmou a kde se bude cítit nejvíc naplněný. Philip Morris je jeden velký organismus, ve kterém si všichni můžou najít to své místo a přirozeně se posouvat dál. Pro schopné lidi u nás v podstatě neexistují limity,“ říká Joseph Gruber, manažer People & Culture oddělení.
Vizuální práce s klientem přímo v aplikaci finanční zdraví, až pět obsloužených klientů denně a sto měsíčně, pod palcem až miliarda korun, hodina týdně na osobní rozvoj. To je tak trochu v číslech osobní bankéř ve Spořce. Konkrétně bankéřka Alena, která tu pracuje už dvacet let. „Jsem opravdu ráda, že mi Spořka umožňuje rozvoj ve všem, co mě zajímá.“
A jaký je podle Aleny osobní bankéř budoucnosti, tedy takový, který už vlastně ve Spořce aktuálně funguje? „Rád se učí novým věcem, sleduje aktuality v oboru, umí naslouchat a opravdu rád pracuje s lidmi, nebojí se zodpovědnosti a je digi,“ vypočítává Alena atributy bankéře – konzultanta.
Přinést na tabákový trh největší změnu, jakou kdy zažil – tedy motivovat miliony dospělých kuřáků na celém světě, aby přestali kouřit cigarety. A pokud by dál pokračovali v kouření cigaret, aby přešli na lepší alternativu. To je záměr, jehož realizace stojí na nadšení a invenci lidí, kteří ve Philip Morris pracují. Od klasického výrobce cigaret se společnost v posledních letech proměnila v líheň byznysových, marketingových i edukativních projektů. Ty mají za cíl pozitivně ovlivnit společnost, ale zároveň na nich přirozeně rostou i lidé uvnitř společnosti.
Firemní kultura Philip Morris sleduje nové trendy, myšlenky a podporuje spolupráci lidí různých kultur, životních zkušeností a oborů. Dbá přitom na neustálý rozvoj, který si každý člověk může určit sám – podle svého tempa, zájmu i směru, kterým se chce dál profesně posouvat. Nejsilnější oporou pro uvolněnou a otevřenou atmosféru je nastavení psaných i nepsaných principů, s nimiž se lidé napříč společností potkávají. Firemní DNA podporuje partnerský přístup a spolupráci napříč hierarchií, možnost zkoušet nové věci a učit se z vlastních chyb nebo vzájemnou ohleduplnost a vstřícnost mezi lidmi „na palubě“.