Mattoni 1873: Není nám jedno, co po nás zůstane. Naše budoucnost je v udržitelném podnikání a v lidech, kteří sdílejí stejné vize

15. dubna 2022
21 minut čtení
scroll down

Mattoni už není… pouze výrobcem oblíbených minerálek. Skupina Mattoni 1873 dnes zahrnuje 56 značek, 11 závodů a působí v osmi evropských zemích. Přesto ale stále zůstává rodinnou firmou s neformální atmosférou a drivem, který by jí mohla závidět každá větší společnost. Budoucnost vidí v udržitelnosti a zodpovědnosti k přírodě a není proto divu, že se stala inovátorem i hybnou silou zálohového systému a cirkulární recyklace v ČR. Jaké je to pracovat ve firmě, která si nehraje jen na svém písečku, ale v mnohém udává směr celému nápojovému odvětví? Rozhodně osvěžující.

Novodobá historie Mattoni 1873 se začala psát roku 1991, kdy firmu převzala italská rodina Pasquale. Navázala na základy tradiční značky, v průběhu let pak investovala do modernizace výroby, inovací i do mezinárodní expanze a dovedla tak společnost až na pozici leadera na trhu nealkoholických nápojů ve střední Evropě.

Když dnes vstoupíte do evropské centrály v Praze na Palmovce, je to jako byste vešli na řídící můstek, odkud lidé dohlížejí na provoz nejen v Česku, ale i v Rakousku, Maďarsku nebo na Slovensku. „Týmy ze všech zemí spolu úzce spolupracují, což nám přináší jedinečné pracovní prostředí, ve kterém naplno využíváme vzniklých synergií,“ říká Michal Šlechta, marketingový ředitel pro mezinárodní značky. 

Společnosti tato spolupráce dodává nejen mezinárodní přesah, ale také důležitou kulturní zkušenost. Díky mezinárodní působnosti dochází k výměně zkušeností mezi jednotlivým zeměmi, čímž vznikají širší příležitosti pro kariérní rozvoj. „Naším hlavním cílem je dosáhnout pokaždé toho nejlepšího řešení pro danou zemi. A to i tím, že můžeme k rozhodnutí využít zkušenosti s obdobným projektem odjinud,“ dodává Michal Šlechta.

Co vědět o Mattoni 1873?

V portfoliu společnosti Mattoni 1873 najdete mnoho brandů prémiových minerálních vod a řadu dalších ochucených nápojů jako je Pepsi, Schweppes nebo Mirinda. V nápojovém segmentu je firma lídrem na středoevropském trhu, a svou velikost nebere na lehkou váhu – společnost se aktivně snaží o to, aby bylo celé nápojové odvětví dlouhodobě udržitelné, hledá cesty, jak své produkty prodávat s co nejmenším dopadem na životní prostředí a s iniciativou Zálohujme.cz usiluje o nastartování cirkulární recyklace nápojových obalů v Česku.

Kde všude působí Mattoni 1873

mattoni

ROZHOVOR

Alessandro Pasquale

Šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale: Děláme věci, které mají hodnotu nejen pro firmu, ale i pro budoucnost lidí v téhle zemi

PŘEČÍST
Alessandro Pasquale

Nápojové menu, ze kterého si vyberete

Na Palmovce můžete často potkat i Alessandra Pasquale, současného majitele a CEO v jedné osobě, který má – jako správná hlava rodiny – vždy o všem přehled. A to i přesto že jeho společnost vzala pod svá křídla postupně už 56 značek. Výrazně se rodina rozrostla například v letech 2018–2019, kdy Karlovarské minerální vody převzaly licenci PepsiCo, čímž vznikla skupina Mattoni 1873. 

Ta dnes zahrnuje nejen Mattoni, Magnesii, Hanáckou kyselku, Dobrou vodu, Poděbradku a další minerální a pramenité vody, ale i sycené limonády jako Pepsi, Mirinda nebo Schweppes. „Naše široké portfolio je jednoznačně výhodou a přináší zaměstnancům možnosti, které jim jiné společnosti nabídnout nemohou. Jedná se o komplexní přístup k naší práci, kdy není možné dívat se jen jedním směrem,“ vysvětluje Michal Šlechta, proč je dobré mít mnoho brandů pod jednou střechou. Rozmanité portfolio totiž představuje cennou expertizu v rámci celého nealko trhu. Na druhou stranu ale vyžaduje perfektní znalost zákazníků a spotřebitelů a neustálé zdokonalování v oboru. 

PODCAST

Michal Šlechta, marketingový ředitel pro mezinárodní značky společnosti Mattoni 1873 má pod sebou takové brandy jako Pepsi, Mirinda nebo Mountain Dew.

V podcastu vysvětluje, jak vznikají nové výrobky nebo procesy ve výrobě. S nápadem totiž může přijít každý a nové příchutě světoznámých brandů vznikají – možná trochu překvapivě – taky v Česku.

mattoni

Nápad na zlepšovák? Sem s ním!

Kromě příležitosti pracovat s různými brandy mohou být zaměstnanci čas od času i u zrodu značky zcela nové. Nebo ji dokonce vymyslet. „V tom je právě výjimečnost naší společnosti!“ říká s nadšením Ondřej Postránský, ředitel strategického marketingu. „Snažíme se diskutovat a společně probírat všechny nápady. I z nezávazné diskuze mezi kolegy se může vyvinout třeba nový brand. A toto se opravdu děje,“ dodává. 

Zaměstnanci mají možnost přicházet i s vlastními zlepšováky, účastnit se workshopů a podílet se třeba na tvorbě nového e-shopu. Nemalá část takových nápadů se pak skutečně rozvine ve větší projekt.

Video

Se změnami potřeb zákazníků se mění i marketing. Jaká témata to přináší specialistům z Mattoni 1873?

Firemní kultura v Mattoni 1873

Počet zaměstnanců: 3 200

Počet poboček: 11 výrobních závodů

Dress code: Business Casual

Dog friendly office: Ano

Anglicky mluvící kolegové: Ano, díky úzké spolupráci se všemi zeměmi, kde firma působí

Kanceláře: Centrála sídlí v Praze na Palmovce. Další kanceláře jsou pak po celé republice, kde slouží jako zázemí obchodnímu týmu

Eventy pro zaměstnance: Firma pořádá řadu akcí nejen pro zaměstnance ale i pro jejich rodiny

Fungování týmů: Tradiční vedení, které si každý manažer přizpůsobí svému stylu

Kariérní růst uvnitř společnosti: Ano. Firma podporuje jak posun nahoru tak přechod mezi týmy

Možnost vycestovat v rámci kariéry do zahraničí: Protože je centrála celé skupiny v Praze, přesunují se spíše kolegové z Maďarska nebo Slovenska do Čech. Ale jde to samozřejmě i naopak!

Tradice a inovace ruku v ruce

Ačkoli Mattoni 1873 ctí tradici i odkaz, na který navazuje, představa konzervativní firmy nemůže být dál od pravdy. „Tradiční firmou jsme především z pohledu dlouhého působení na trhu. Typická je pro nás ale spíš inovativnost a snaha měnit status quo,“ vysvětluje Ondřej Postránský. V současnosti Mattoni 1873 modernizuje nejen výrobní technologie a systémy, ale její pozornost se obrací i k otázce udržitelného podnikání. Právě v tom totiž spočívá vize budoucnosti Alessandra Pasquale i celé společnosti.  

Cílem je přinášet inovace, které budou udržitelné (ať už jde o obaly výrobků, nebo o způsob přepravy), a tím i nový pohled na celé nápojové odvětví. „Udržitelné podnikání bude brzy podmínkou přežití pro jakoukoli firmu. Nejen kvůli tlaku od státu či Evropské unie, ale především kvůli poptávce od spotřebitelů. Je tedy potřeba, aby se udržitelnost stala standardní součástí dělání byznysu,“ předpovídá budoucnost Alessandro Pasquale.

Podnikání budoucnosti

Mattoni 1873 přemýšlí v dlouhodobém měřítku. Velkým tématem je pro ni nejen ochrana přírodních zdrojů, ale například i uhlíková stopa – pro její snížení dopravuje společnost své výrobky částečně po železnici. A to není zdaleka všechno. „Zabýváme se biodiverzitou, hospodařením s vodou, revidujeme naše odpadové hospodářství. Nově jsme se k těmto aktivitám zavázali i v rámci Code of Conduct EU,“ vyjmenovává současné projekty Klára Hálová, která se podílí na vytváření strategie udržitelnosti pro celý holding. 

A zelené myšlení se v Mattoni 1873 projevuje i jinak. V kancelářích jsou například k dispozici certifikáty nízkoemisního původu elektřiny pro nabíjení elektrických aut. „Když se potkáte s lidmi, kteří o udržitelnosti něco vědí, a oni uznale pokývají hlavami, protože vidí, že se jen nelakujeme nazeleno, ale myslíme to vážně – to zahřeje,“ usmívá se Klára Hálová.

Video

Snižování uhlíkové stopy je důležité téma a Mattoni 1873 se k němu staví čelem. Kromě interních změn usiluje taky o nastartování cirkulární recyklace nápojových obalů v Česku.

Vratné petky konečně taky v Česku?

Nejvýrazněji se ale dnes značka Mattoni 1873 pojí s recyklací a cirkulární ekonomikou. Věnuje se totiž hned několika inovativním projektům, které mají jeden společný jmenovatel: zálohový systém. To, na co jsou lidé běžně zvyklí u piva, společnost aplikuje i na nealko sortiment, a tak si dnes i vodu Mattoni můžete koupit ve skleněných vratných lahvích a odnést si ji domů v přepravce, která je, jak jinak, také vratná.

Jak fungují vratné nápojové obaly?

mattoni

Zatímco zálohování skla má v Česku dlouholetou tradici, u jiných materiálů⁠ se to ještě před rokem zdálo jako utopie. Tím se ale firma nenechala zastavit a společně s online obchodem Košík.cz vytvořila první zálohovanou PET lahev. Z té se po vrácení vyrobí nová petka, ve které si koupíte Mattonku. A tak pořád dokola. 

„Chtěli jsme ukázat, že uzavřít cirkulární smyčku, tedy dělat nové lahve ze starých, není jen teorie, ale poměrně snadno dosažitelná realita,“
vysvětluje Klára Hálová. Vyrobit rPET lahev totiž není složité – v mnoha ohledech se chová podobně jako klasická petka. Problém byl na začátku jinde. „V Česku ještě nedávno neexistovala kapacita pro výrobu rPET v potravinářské kvalitě, a proto bylo nutné poohlédnout se v zahraničí. Teď už to ale naštěstí půjde i u nás.“ Mattoni 1873 si nicméně uvědomuje, že problém je třeba řešit především systémově. „Jediné, co dává smysl, jsou plošné zálohy – ať už jde o PET lahve, nebo o plechovky. Tenhle princip funguje v zahraničí, tak proč ne u nás?“ uzavírá Klára Hálová.  

V roce 2018 proto Mattoni 1873 spoluzaložila iniciativu Zálohujme, která usiluje o zavedení plošných záloh na PET lahve a plechovky v Česku. Cílem je nejen udržitelný byznys firmy, ale udržitelnost celého nápojového odvětví v ČR. Aby lidé nemuseli před regálem balených nápojů váhat, která značka je z hlediska životního prostředí lepší, a mohli se řídit jen svou chutí.

Benefity v Mattoni 1873

Délka dovolené: 5 týdnů

Home office / full remote: Dva dny v kanceláři, tři dny HO

Vzdělávání zaměstnanců: Každý rok si zaměstnanci nastavují nové rozvojové cíle, k jejichž dosažení jim pomáhá široký výběr rozvojových kurzů a webinářů

Jídlo v práci: Přímo v budově centrály najdete kantýnu s širokou nabídkou, provozovanou externí společností. Další restaurace jsou i v okolí kanceláří

Počítač/mobil od zaměstnavatele: Ano, pokud vybavení na dané pozici dává smysl

Další benefity: Multisport, pitný režim a možnost zakoupení produktů společnosti za výhodné ceny, Cafeterie BenefitPlus a mnoho dalších benefitů

Proč je boj za lepší nakládání s PET lahvemi a plechovkami důležitý?

mattoni

Vítejte v ne-korporátu

„Vlastník společnosti Alessandro Pasquale má silného podnikatelského ducha a drive. Je super sledovat, jak se jeho vize postupně stává realitou,“ říká HR ředitel Jan Medek, podle kterého je přístup majitele jedním z hlavních důvodů, proč Mattoni 1873 v ničem nepřipomíná klasický korporát. „Máme méně standardizovaných procesů. Méně berliček, o které se sice můžete opřít, ale které vás omezují a zdržují. My se víc rozhodujeme podle selského rozumu a intuice, řešíme věci tady a teď.“ 

Mattoni 1873 je dynamická firma, která se doslova žene kupředu. Pro někoho, kdo má rád strukturovanost a jasně dané procesy, nebude místo tady to pravé ořechové. Na druhou stranu člověku, kterému vyhovuje agilní přístup a intuitivní rozhodování bez zbytečných obstrukcí, může zdejší nastavení přinést zkušenosti a nové příležitosti. „U nás mají zaměstnanci možnost se hodně naučit, pracovat na sobě, a pak rostou společně s firmou. Nejsme firmou pro lidi, kteří chtějí okamžitý kariérní růst, u nás je potřeba nasát know-how a kulturu firmy a úspěch se pak dostaví. Zároveň taky jen tak někoho nevyhazujeme. Nabízíme stabilitu a dlouhodobost, ceníme si zkušeností i loajality,“ říká Jan Medek.

Video

Proč pracovat v Mattoni 1873? Jaké benefity může firma svým zaměstnancům nabídnout?

S agilním přístupem souvisí i rychlé, efektivní rozhodování. V tom zaměstnancům pomáhá i skutečnost, že velitelský můstek celé skupiny Mattoni 1873 sídlí v Praze. „U nás neexistuje slovo nejde. Když reagujete na nějakou aktuální situaci, je potřeba být rychlý, a my máme v tomhle výhodu. Nezodpovídáme se mateřské firmě v zahraničí, zkrátka jdeme s nápadem rovnou za majitelem,“ pochvaluje si Jan Medek a vzpomíná na jeden z nedávných projektů: „Během první vlny covidu jsme se rozhodli vytvořit spot na podporu gastro průmyslu. Natočili ho studenti FAMU, zahrála si v něm dokonce i jedna z našich brand manažerek. A zvládli jsme ho spustit v rekordním čase. Kdybychom museli tendrovat produkci a dodržet všechny zavedené procesy, ujel by nám vlak.“ 

Samozřejmě ne vždy je to takový punk. Při práci na dlouhodobých strategických projektech spoléhá i Mattoni 1873 na strukturovaný project management a předem dané procesy, které musejí dodržovat všechny zúčastněné strany. „Umíme zkrátka obojí,“ usmívá se Jan Medek.

ROZHOVOR

Jan Běhounek

Ředitel výrobního závodu Pepsi: Svým zaměstnancům říkám, ať se chovají jako doma. Neformální atmosféra jde udržet, i když máte ve firmě 3200 lidí

PŘEČÍST
Jan Běhounek

Přátelská atmosféra od kanceláří po výrobu

Hodnoty rodiny Pasquale prostupují celou firmou tak výrazně, že víc než mezinárodní společnost připomíná rozvětvený klan. Rodinná pohoda se ale skrývá i jinde –⁠ v jednotlivých výrobních závodech. Zaměstnanci, kteří tu nezřídka pracují i desítky let, na svou značku ani kolegy nedají dopustit. Koneckonců spolu strávili velkou část života. „Výrobu dělají ti, kteří do toho dávají srdce. Když máte mistra, který tu je 25 nebo 30 let, na takových lidech to tady stojí,“ říká Jan Běhounek, který má na starosti závod PepsiCo v pražských Vysočanech. I přes velikost závodu se mu daří zachovávat neformální prostředí možná i proto, že se svými zaměstnanci jedná na rovinu a často jim říká, aby se v práci chovali jako doma. 

Lidé tady ale podle něj nezůstávají jen kvůli loajalitě ke značce, je za tím prý něco většího. „Podle mě je to tím, že tady mají stabilitu, nějaké dlouhodobé jistoty a vize. Všichni totiž koneckonců jdeme za vizemi,“ přemýšlí. A Mattoni 1873 skutečně dělá pro svou vizi budoucnosti maximum –⁠ investuje do výzkumu a rozvoje, pečuje o přírodní zdroje, směřuje k trvalé udržitelnosti a prošlapává cestičku celému odvětví. Myslí tím nejen na sebe, ale připravuje půdu i pro příští generace. Koneckonců… jako každá správná rodina.

Naše IT projekty většinou trvají jen několik týdnů. Lidé díky tomu za sebou vidí konkrétní výstupy a jejich přínos pro klienta. Během jednoho kvartálu se taky pustí do více věcí.“

Tomáš Janků, Area Lead pro vývoj
mattoni
Historie firmy Mattoni se začala psát na konci 19. století v lázeňské obci Kyselka, kousek od Karlových Varů, kde tradici začíná Heinrich Mattoni. Na něj v roce 1991 navazuje rodina Pasquale a firma postupně expanduje dál do Evropy. Dnes je skupina Mattoni 1873 největším výrobcem nealkoholických nápojů ve střední Evropě a expanduje i do Evropy jižní. Vedle tradičních minerální vod Mattoni, Szentkirályi nebo Knjaz Miloš vyrábí a distribuuje i světoznámé značky, jako je Pepsi, Mirinda, Lipton, Schweppes či Lay's. Spolu s tím společnost podporuje sport, umění a kulturu v České republice a dlouhodobě se angažuje taky v péči o životní prostředí.

Sledujte nás
na sociálních sítích

SOUVISEJÍCÍ PROFILY

CSOB

ČSOB: Moderní bankovnictví je data-driven. Mění se klienti i procesy

POZNAT FIRMU
CNC

Mediální dům 2.0? Vydavatelství CNC prochází velkou digitální transformací. Staví ji na lidech, datech a technologiích

POZNAT FIRMU
Left
Right